Először az Alekszandr Petrovos cikkemnél éreztem azt, hogy a blogforma jobban megfelelne a publikálásra. Épp ezért annak ellenére, hogy a komplett júliusi számot elérhetitek már digitálisan lapozható változatban is, ezt a cikket mégis kiemeltném. Az alábbiakban olvashatjátok az eredeti szöveget, kiegészítve egy nem elhanyagolható tartalommal: a filmekkel. Jó olvasást és filmezést kívánok!

Miért érdemes rövidfilmeket nézni egyáltalán? Mindamellett, hogy a rövidfilmeknek is megvan a mainstream ága (jópofa vicces videók), sokkal inkább hajlanak a komoly témák kifejezésére, mint az egészestés produkciók. A terjedelmük miatt olcsóbbak, hiszen kevesebb ember részvételével valósíthatóak meg. Az alkotóknak jó terep a kísérletezésre, illetve valamilyen módon erődemostráció is egyben. Viszont így is heroikus munka a megalkotásuk, sok esetben az alkalmazott grafikai megrendelések melletti szerelemgyerekek, akikbe rengeteg időt és energiát kell invesztálni. M. Tóth Géza szavaival élve a szerzői rövidfilm „úri huncutság”. A legegyszerűbben így lehet felfogni: ha egy jó film egy jó regény, akkor egy jó rövidfilm egy jó novella. Tömörebb, másabb és kevesebb kompromisszumot kell kötni az alkotás folyamán...
Alekszandr Petrov úgynevezett paint-on-glass technikával készíti a filmjeit. Ez annyit tesz, hogy olajfestékkel fest egy A2-es méretű üveglapra és a munkafelülete fölé rögzített kamerával veszi fel a képet. Az olajfesték nagyon lassan szárad, így lehetőség van a kép módosítására. Minden módosítás után a kamera felvételt készít az adott fázisból, így áll össze a mozgókép. A kamerája 65 mm-es filmszalagra veszi fel a képet (ami a hagyományos 35 mm-es filmszalaghoz képest kétszer nagyobb felbontást biztosít), így filmjei IMAX rendszerben is vetíthetőek. Egy vele készült interjúban így nyilatkozik erről:
„Az IMAX ismeretlen volt számomra. Amikor elkezdtem nagyméretű vászonnal dolgozni, el sem tudtam képzelni, hogy valami újat alkothatnék. Gondoltam oké, a kép nagyobb lesz, ami nem gond, tudom nagyobbra rajzolni. A tesztelés a szokásos módon történt, és olyan típusú képek születtek, mint mindig. De amikor megjelentek a hatalmas IMAX vásznon, nagyon meglepődtem. Talán mert olyan nagyok voltak. Mintha az én kicsi filmem felnőtt volna. Olyan élmény volt, mint a Sixtus-kápolna. Nem tartom magam Michelangelónak, de amikor megláttam, mekkorák lettek a kicsi képeim, az olyan volt, amire álmomban sem gondoltam volna."
Négy filmjéről írok ajánlót. A témaválasztásai különösen tetszenek: mind a négy film irodalmi adaptáció. Leghíresebb filmje Az öreg halász és a tenger, amelyben Hemingway Nobel-díjas kisregényét formálta át Oscar-díjas rövidfilmmé. Feldolgozta Dosztojevszkij egyik kevéssé ismert novelláját, az Egy nevetséges ember álmát, ezenkívül lesz szó egy romantikus történetről, Ivan Smeljov orosz író tollából, a Moje Ljubovról, illetve egy szláv folklórból merítő Puskin történetről is, a Ruszalkáról. Minden filmjében jelen van, egyfajta álomszekvencia, ami egyenesen következik az alkotói munkafolyamatból. Egy hagyományos animációsfilmnek megvannak a sarokkövei: azok a képkockák, amelyek a mozgás kezdő és végső fázisát tartalmazzák. Ezek között a képkockák között bármikor megrajzolhatóak a hiányzó fázisok. Viszont mikor folyamatosan kell egy képet módosítani, ez nem lehetséges. Az öreg halász visszaemlékezései, egy öngyilkosságra készülő ember utolsó álma, egy fiatal szerelemes fiú zavaros ábrándjai - ez mind remek terep Petrov számára, hogy a való és valótlan közötti határon át-átjárjon.
„Ecsetek és egy gumikaparó az eszközeim, de a legfőbb segítségem a kezem, vagyis az ujjaim. Az emberek azt kérdik: miért éppen az ujjaim? Mert számomra ez a legkönnyebb technika, a festés így a legkönnyebb. Így tudok a leggyorsabban lerajzolni bármit, és lélekben így vagyok a legközelebb a festményhez. Ez a legközvetlenebb kapcsolat."
Az öreg halász és a tenger (The Old Man and the Sea, 1999)
Igazából erről a legbajosabb bármit írni. A rövidfilm Hemingway történetének felmondása. Amit viszont Petrov hozzátesz a novellához, az szavakkal nehezen kifejezhető. Olvastam gimnazista koromban (és érettségin ezt húztam tételként), egyetemista koromban angolul is. De nem tudtam elképzelni úgy, ahogy azt Petrov lefesti nekünk. A tenger léptékének átélése, a végtelen víztömeg súlya megnyomja az ember mellkasát, olyan hatása van. Száz százalék környezetpszichológia. Soha, egy filmben sem láttam eddig a kék ennyi gyönyörű árnyalatát.
Egy nevetséges ember álma (Szon szmesnovo cseloveka, 1992)
Az öreg halász és a tengerrel ellentétben ez nem egy közismert történet. Dosztojevszijnek volt egy elképzelése a szeretetről: egy önmagában létező dologként képzelte el. Ennek a krédója ez a mű. Egy kiábrándult kisember racionalizálja a világát és rájön arra, hogy nincs értelme semminek. Elhatározza, hogy megöli magát, minden nap úgy megy haza, hogy aznap megteszi ezt a lépést, de mindig talál valami kibuvót. Egy napon, mikor már tényleg úgy érzi, hogy vége, találkozik egy segítségért fohászkodó kislánnyal, aki kizökkenti melankóliájából. Este a revolvere felett elalszik és álmot lát. Képzelete elvezeti egy távoli világba, ahol az emberek társadalmát a szeretet ereje rendezi. Egyfajta idealista utópiába, amiben a jelenléte lavinaként elindítja a kárhozat felé ezt a közösséget. Miután lejátszódik előtte az elromlás evolúciója, felébred a rémálomból és teljesen megváltozik az élete. Maga a novella is figyelemre érdemes! Az igazán elkötelezett Sárga Szamár olvasóknak azt ajánlom, hogy olvassák el először a harminc oldalas írást majd nézzék meg a filmet oroszul, felirat nélkül. A katarzis garantált.
Ruszalka (1997)
A szláv néphagyomány szerint a sellők folyókban élnek és a magukat vízbe vető fiatal lányok lelkéből születnek, általában azután, hogy a férfiak rosszul bántak velük… Jégzajlás idején egy lányt vet partra a folyó, akit az ifjú szerzetes megpróbál megmenteni, de mire segítségére sietne, újra elnyelik a habok. Azt követően a lány időről időre feltűnik a fiú körül, akit teljesen elbűvöl. A fiú mestere, az öreg szerzetes ráébred, hogy a sellő annak a lánynak a szelleme, akit ő fiatal korában szeretett, de elhagyott. Próbálja a fiút védeni a lánytól, de a sellő felismeri az öregben a saját sorsrontóját…
Moja Ljubov (2006)
Szerelem. Gondolom mindenki megélte már fiatalkorában. Valami ilyesmi történik a 16. születésnapjához közeledő ifjú diák szívében is, mikor párhuzamosan beleszeret két lányba. Pása vele egykorú árva, a családjuknál szolgálólány. Kedves, nagyon csinos - ővé ez a tavasz - és életvidám. Csilingelő énekhangja betölti a házat, térül-fordul, minden tükör előtt perdül egyet. A másik nő viszont titokzatosságával ejti rabul, szenvedélyes leveleket intéz hozzá, titkon leskelődik utána. A tragédia mindkét esetben kódolt, az ifjú titán ábrándjai száraz homokként peregnek ki a markából, amint a társadalmi konvenciókkal és a felnőtt szerelem fizikai mibenlétével szembesül, illetve azzal, hogy egy általa kreált képbe szerelmes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése