
A sors különös fintora, hogy júliusban sejtelmem sem volt róla, hogy néhány hónap múlva a film szülőhazájába fogok költözni. Cseh vonatkozása miatt - és mert egyébként is szeretek filmekről beszélgetni - több társaságban is bedobtam az “És neked mi a véleményed az Alois Nebelről” kártyát, gondolván, hogy ha van egy ennyire különleges, helyi ízekkel operáló kiváló film, akkor bizonyára méltán népszerű kell legyen. De megdöbbenésemre mind a cseh, mind a helyi magyarok körében alig találtam valakit, aki ismerte vagy látta volna. Így első körben került bele a Kafedik filmklubban levetítésre ajánlott filmek közé.
Mire is lehet számítani? Leginkább az szembetűnő, hogy a – ritkaságuk miatt szenzációszámba menő – élethűségre törekvő egészestés animációs filmek sorába tartozik. Élethű abban az értelemben, hogy akár élőszereplős filmként is elképzelhető lenne, ezt a kameraállások, a vágástechnika és a témaválasztás is hangsúlyozza. Ugyanezt erősíti a technika is, amivel készült: az Alois Nebel rotoszkópos eljárással készült, azaz az élőszereplős felvételek átrajzolásával született meg. Ugyanezzel a módszerrel készültek Richard Linklater animációs filmjei, a Kamera által homályosan és Az élet nyomában, vagy a Libanoni keringő is.
Miért nem készültek ezek a filmek hagyományos élőszereplős formában? Költséges a gyártás és üres bravúrkodásnak is lehetne tartani az animációs mázt, ha nem lenne mögötte valami apropó, ami alátámasztja a formát. A Libanoni keringő dokumentumfilm és fikció határán egyensúlyozott. Rémálomszerű tripek váltogatták egymást animált interjúkkal és visszaemlékezésekkel, néhol tompítva, máshol erősítve a mondanivalót, egyszersmind egységes, ám mégis kettős formát adva a filmnek, ahol a zárlat archív híradófelvételei tették visszavonhatatlanul valóságossá az elmesélt történetet. Richard Linklater animációs filmjei egészen más miatt nyerték el formájukat. Mindkét fikciós történetben a valóságtól való elrugaszkodás szolgál jó ürügyet az animációra. Amíg Az élet nyomában irracionális világa az álmok, álom és ébrenlét nehezen kitapintható határa, addig a Kamera által homályosan a kemény drogok általi befolyásoltságot jeleníti meg.


A film különféle műfajokat rétegez: történelmi tabló, ami második világháborútól a rendszerváltásig visszaad valamit Csehszlovákia történelméből. A németek kitelepítését, a fekete Volgák világát, a rendszerváltást. Benne van a nagypolitika mellett az egyszerű emberek életét mérgező sajátos kelet közép-európai nyomorúság, amely a csóróság, a sivár kocsmák világa, zavarosban halászó maszekolók ügyeskedései. A titokzatos idegen története, ami időről időre egybefonódik Aloiséval, ugyanakkor már a thriller zsánerébe tartozik, mindamellett hogy főhősünk életének drámájánál jóval kevésbé hangsúlyos. A fináléra kibontakozó bosszútörténet azonban remekül megfűszerezi a filmet a titokzatosságával. S végső soron ez ad apropót egy olyan egyszerű vasutas életének a követésére, mint Alois.
A film nem is szól másról, mint a történelem viharaiban elveszett kisember kilátástalanságáról és feneketlen kút-magányáról. Pár motívuma összetéveszthetetlenül „csehes”. Mondhatjuk, hogy Tomás Lunák az Alois Nebel-lel követi a cseh filmgyártás hagyományait. Azonban az esztétizált sivár környezetből, a vidéki vasútállomások, a sörök és felesek koszlott világából a csehes derű teljesen hiányzik, s így a hangulata miatt leginkább a hasonló kaliberű magyar filmekhez hasonlít. Egyébként amellett, hogy nagyon erősen kötődik a csehekhez a történet, nagy vonalaiban teljesen Közép-Európa specifikus történet. Muszáj látni kategória.
Szóval, ha sikerült felkelteni az érdeklődést a film iránt, a következő Kafedikes filmklubban műsorra tűzzük. Mivel én speciel nagy rajongója vagyok a filmnek, beszereztem a képregényt is, amit elviszek az alkalomra, szóval abba is bele lehet lapozni.
írta: Demjén Gergő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése