Nagy Testvér és a csokoládé

„Ha egyszer van egy olyan szavunk, mint a »jó«, ugyan mi szükség olyan szóra is, hogy »rossz«? A »nemjó« éppen olyan megfelelő… […] Ha pedig a »jó« nyomatékosabb kifejezésére van szükség, mi értelme annak, hogy egész csomó olyan, teljesen haszontalan szót használjunk, mint például a »kitűnő«, a »ragyogó« meg a többi hasonló? Ezeknek a jelentését tökéletesen fedi a »pluszjó«, vagy a »duplapluszjó«, ha még fokozottabb értelmére van szükségünk.”


George Orwell Indiában, brit gyarmati tisztviselő családjába születik 1903-ban. Tanulmányait Angliában végzi, majd hat évet szolgál Burmában az Indiai Birodalmi Rendőrségnél. Hazatérve két évig alkalmi munkákból, koldulásból és csavargásból él. 1930-ban kezd újságíróként dolgozni, részt vesz a spanyol polgárháborúban, a világháború alatt a BBC-nek tudósít. Első anti-totalitárius regényét, az Állatfarmot a háború után fejezi be. Annak ellenére, hogy több kiadó még a gondolatát is elveti a kézirat publikálásának, megjelenését követően óriási hírnévet hoz az írónak. Ekkor viszont már csak öt év van hátra Orwell életéből. 1948-ban megírja az Ezerkilencszáznyolcvannégyet.

A helyszín egy szürke rémálomba illő kép: London, állandó bombázások, vég nélküli háború közepette, 1984-ben. A szürke, málladozó betontömbökből álló városból a Párt kitörölte a múltat, kiradírozta az emberek agyát és helyébe egy valótlan, beteg történetet ültetett. Minden hatalom a Párt kezében összpontosul, aki a Nagy Testvér álarca mögé bújik. A Nagy Testvér egy mindenekfelett alló, negyvenöt év körüli, bajszos férfiarc, akit soha senki nem látott. Arcképe falakat beborító óriásposzterekről, pénzérmékről, könyvborítókról és cigarettacsomagokról mosolyog vissza az emberekre. Vérfagyasztó mosolya mindenkivel elhiteti, hogy nincs más választása, mint alávetni magát a Párt akaratának...



Feltűnik Winston, akinek kezébe kerül egy füzet, egy üveg papírnehezék, és az elfelejtett (és tiltott) tárgyak ködös gyerekkori emlékeket idéznek benne. Majd egy tábla igazi csokoládé, egy csésze kávé és a nő, és Winston ellenszegül a Pártnak. Bukása elkerülhetetlen.

A regény ámulatba ejtő pontossággal vázolja fel, milyen módszerekkel képes a hatalmon levő réteg elérni az emberek teljes mentális leépülését. Bár a pszichológia nem területem, elhatároztam, utánanézek, mit ír a szakirodalom: hogyan lehet valakit pszichikai nyomással arra bírni, hogy gyökeresen megváltoztassa világnézetét, életfilozófiáját, múltképét. Ne essen félreértés, most nem a könyv legutolsó részével – ahol ezt az állapotot kínzással érik el – szeretnék foglalkozni, hanem a könyv első felével, ahol főhősünk, Winston még szabad.

Hihetetlenül meglepő ugyanis, mennyire ismerős motívumokba botlik az ember a regény olvasása közben. Bár a generációm szerencsére nem áldozata egy totalitárius ideológia mindent elborító maszlagának, ennek ellenére határozottan úgy éreztem, hogy minket is - ha természetesen nem is olyan mértékben, mint ahogy azt Orwell ecseteli – hasonló módszereken alapuló manipulációk ér(het)nek, mint az Orwell-féle társadalmat, és ezek a befolyások vezet(het)nek tudatalatti leépülésünkhöz, vélemény- és világnézetdeformációnkhoz.

Elsőként Edward Hunter amerikai újságíró ejtette ki azt a szót, hogy brainwashing (magyarul: ideolóogiai átnevelés, agymosás) 1950-ben, amikor a kóreai háborúból tudósított. A kifejezés egy kínai szó tükörfordításaként született meg, amely a háborús foglyok szándékos tudatmódosítását volt hivatott jelölni. A kifejezést később visszamenően használták a szovjet koncepciós perekre. Kathleen Taylor brit pszichológus olyan folyamatként írja le az agymosást, mely célja az emberi elme szándékos és rosszakaratú célból való teljes irányítása. Végeredménye az egyén szabadságának, identitásának teljes elvesztése.

Nézzük meg, hogyan működik mindez Orwell regényében. Taylor nyolc módszert sorol fel a teljes tudatváltás eléréséhez, többek között az áldozat környezetével való kommunikációjának teljes ellenőrzését, az áldozatban bizonyos viselkedés- és hangulatminták szándékos és spontánnak imitált kiváltását. Legfontosabbnak mindezek közül viszont az új ideológia alapdogmáinak érvénybe léptetését tekinti. Ezek lehetnek akár teljes képtelenségek, melyeket az áldozatnak feltétel nélkül kell elfogadnia, melyek tudományosan bizonyítottnak vannak kikiáltva és morálisan nem vonhatók kérdőre. A „kettő meg kettő öt” állítás például a regényben akkor hangzik el először, amikor Winston azon gondolkodik, hogy ha a Párt kijelenti, hogy „kettő meg kettő öt”, és ha ezt az állítást mindenki elhiszi, akkor vajon igazzá válik-e...

 „Egyáltalán, honnan tudhatjuk, hogy kettő meg kettő valóban négy? Vagy hogy a nehézségi erő működik? Vagy hogy a múlt megváltoztathatatlan? Ha mind a múlt, mind pedig a külső világ csak tudatunkban létezik, s ha tudatunk maga szabályozható - akkor mi a helyzet?“

Vonatkoztassunk el egy pillanatra Orwelltől és gondolkodjunk el, mi az agymosás ma. Átvitt értelemben a hírközlő és szórakoztató médiák tudatos közvéleményalakításának jelenségére és a társadalom szabad gondolkodásának megbénítására használják a kifejezést.

Lássuk csak, mi az első lépés Taylor szerint? A környezettel való kommunikáció ellenőrzése. Lényegében minden, amit tudunk és hiszünk a világról, a napi újság, heti hírlapok, rádió és TV útján jut el hozzánk. Az információ, amit megkapunk, a közvéleményalakítók kezében van. A médiafőnököknek pedig módjában áll létjogosultságuknak nem megfelelő módon közölni, vagy elhallgatni híreket. Bizonyos viselkedés- és hangulatminták szándékos és spontánnak imitált kiváltása. A nekünk nyújtott hír és szórakoztatás elrendezésében nagy hangsúly van fektetve az alaposság mellett a finomságra. Rengeteg múlik például azon, milyen hangsúllyal, hanglejtéssel érkezik hozzánk az információ, illetve milyen képet látunk mellette a magazinban. Mindez tudatalattian kivált belőlünk egy bizonyos reakciót, amely befolyásolja, hogy hogyan magyarázzuk azt, amit látunk, hallunk. Ezzel meg is érkeztünk a következő ponthoz, amely nem más mint az alapdogmák érvénybe léptetése. A hírközlő szervek tehát nem csak kialakítják a világról alkotott képünket, hanem meg is mondják, hogyan vélekedjünk róla.

Orwell ezenkívül a nyelvet tekinti a manipuláció egyik legfontosabb eszközének. Egy mesterséges nyelvet alakít ki, az Újbeszélt, mely az angolon alapul, de lecsökkentett szókinccsel és nyelvtannal rendelkezik. Művelőinek fő célja a minimális szókincs elérése – ennek érdekében eltávolítják a nyelv jelentésének minden árnyalatát – azzal az elképzeléssel, hogy ha valamit nem lehet kimondani, akkor azt gondolni is lehetetlen.

Hmmm, elgondolkodtál már rajta, hogy maradt-e elég... szavad??

Havran Kati
kép: http://laughingsquid.com/the-13th-annual-brainwash-movie-festival/

11 megjegyzés:

  1. "Bár a generációm szerencsére nem áldozata egy totalitárius ideológia mindent elborító maszlagának..."

    Biztos?

    Ajanlott olvasmany Huxley Szep uj vilag-a is.

    VálaszTörlés
  2. no ez a lényeg: szerintem is fel lehet tenni az általad írt kérdést.... te mit válaszolnál?

    VálaszTörlés
  3. Azt valaszolnam, hogy bizony aldozata... nagyon is az, csak eszre sem vesszuk.

    Ha olvasta valaki az 1984-et vagy a Szep uj vilagot, nem nehez eszrevenni a hasonlosagokat a mai es a konyvekben leirtak kozott. Ha nincs is minden pontosan ugyanugy, de szepen lassan arrafele haladnak a dolgok... (pl. promiszkuitas, nincs csalad, az emberek "gyartjak" - klonozas, dns manipulacio, teljes kontroll, mindent figyelnek, mindenhol kamerak, drogok (soma), az elet celtalansaga, csak az elvezetekre valo koncentralas, stb...)

    Nem talalok ra linket, de Huxley emlegette elete vegen, hogy a Szep uj vilagot nem disztopianak szanta... csak leirta a "tervet" az elkovetkezo idokre :) (bar nyilvanvalo, hogy szo szerint azert nem erdemes venni...)

    Szerintem ijeszto pl. a szorakoztato ipar (gondolok itt lady gagara meg a tobbi "sztarra") is. Eleg megnezni egy klippet (pl. http://www.youtube.com/watch?v=wV1FrqwZyKw&ob=av2e). Hat ha ebbol nem esik le valakinek, hogy itt sulyos problemak vannak, akkor semmibol :D El lehet kepzelni, hogy egy tizeneves egy ilyen klippbol milyen kovetkezteteseket von le... ijeszto.

    Bar lehet kicsit elkanyarodtam a tematol, de ezt a klippet is erdemes megnezni (http://www.youtube.com/watch?v=eWUC5Q0RCAA). Mirol is szol valojaban? (drogok, pia, homoszexualitas?)

    Szomoru igazabol az is, hogy ma mar alig talalni olyan embert akinek egyaltalan VELEMENYE van (jobban mondva a velemenye kulonbozik a nagy atlagtol)...

    VálaszTörlés
  4. én mondjuk nem olvastam az 1984-et, mindig attól félek, hogy már soha többé nem tudnék nevetni, ha elolvasnám. De kezdettől fogva csak iróniának vettem a mondatot, amit kiemeltél az első hozzászólásodban. Érdekes viszont figyelni, TE miben látod a "világ baját". drogok? alkohol? h o m o s z e x u a l i t á s ? és a drága kocsi a klipben? meg a játékbarlang? én bevallom, nem arra mutogatnék, aki képes a szeretetre egy másik lény iránt.....

    üdV!

    VálaszTörlés
  5. Szerintem nem kell felni attol, hogy nem fogsz tudni nevetni - annyira nem szornyu :) (hacsak nem visznek a 101es szobaba:D)

    Miert vetted ironianak, en komolyan gondoltam...

    A "vilag bajat" roviden osszefoglalva "mindenben".

    Ezt az utolso mondatodat nem teljesen ertem, megmagyarozod? (ha arra gondolsz a "szeretre kepes egy masik leny irant"-tal, hogy "szereti" az egyik srac a masikat... szerintem az ilyen formaban enyhen szolva "beteges"... :)

    (a draga kocsi nekem eszembe se jutott...)

    Ugy erzem, hogy nem teljesen ertjuk egymast, dehat mar hozzaszoktam...

    VálaszTörlés
  6. Meg szerencse, hogy azert vannak olyan dolgok, amikben az ember sosem ketelkedik. Ilyen a szerelem. Mar a szoban is benne van, hogy mennyire tiszta es fuggetlen dolog. Aki nem hisz a szerelem nagysagaban es erejeben az vagy meg nem elte at, vagy hulye. :)

    VálaszTörlés
  7. igen, Mdavid, arra gondoltam. Szerintem ugyanis nem beteges. Kritizálhatunk sokmindent, az önmaga tiszta formájában azonban nem beteges.

    VálaszTörlés
  8. Tul vagyunk mar az alkonyaton, de talan meg messze van az ejfel. Magyar ember banataban is notakat enekel, tegyuk mi is a leheto legjobbat, ami tolunk kitelik. Van, ami orok es univerzalis. Fogjuk meg az utanunk jovok kezet, mosolyogjunk rajuk, hisz az elemi erzesek, amik eltetik, etetik az embereket, a lenyeget adjak. Ez igy volt, van es lesz is. Minden kortol, hatalomtol es eszmetol fuggetlenul.

    VálaszTörlés
  9. Jolsvai András:
    Nem szeretem, amikor a rendőr elmagyarázza, hogy nem voltam elég elővigyázatos, midőn a kocsim csomagtartójában hagytam a táskámat meg a kabátomat, mert az az én kocsim csomagtartója, s mint a neve is mutatja, arra szolgál, hogy csomagot tartsak benne. A rendőr meg, miként a neve is mutatja, arra szolgál, hogy őrizze a rendet, és megpróbálja visszaszerezni az ellopott csomagomat. Ahelyett, hogy engem oktatna. Nem szeretem, amikor a biztosító embere magyarázza,
    hogy csak magamra vethetek, ha kirabolták a lakásomat, hisz nem volt a keresztpánt föltéve, a riasztó bekapcsolva, nem volt rács az ablakon és szomszéd a kertben. A biztosítónak az volna a dolga, miként a neve is mutatja, hogy biztosítson, nem pedig, hogy életvezetési tanácsokat adjon, főleg az után, hogy évszámra beszedte a pénzemet, és akkor nem kérdezte, van-e rács az ablakomon. Nem szeretem, amikor az ügyvéd magyarázni kezdi, kit és hogyan kellene megvesztegetnünk ahhoz, hogy megnyerjük perünket, és hozzájussunk mindahhoz, ami egyébként is bennünket illet. És nem szeretem, amikor nemleges válaszunkat követően vállat von, és sértetten hozzáteszi, hogy akkor persze nem kell majd csodálkozni, hogy alulmaradok. És nem szeretek persze alulmaradni sem, és látni mindenkinek—ügyvédnek, bírónak, alperesnek, szakértőnek - a szemén, hogy igazán csak azt kaptam, amit megérdemeltem. Nem szeretem, amikor a közvagyonba konyákig markoló politikus kikéri magának az őt ért inszinuációt, amikor taggyűlésnek merik nevezni a tagok gyűlését, pártcégnek a párt közeli cégét, és lopásnak a dinamikus anyagi gyarapodást... Amikor hülyének néznek, csak azért, mert a magam részéről nem helyeslem az intézményesített lopást. Ami engem illet, nem kívánok úgy élni, hogy rácsokkal m eg riasztókkal védjem értékeimet, testőrökkel és kidobó emberekkel személyemet, csúszópénzzel ügyeimet, és korrumpálható politikusokkal eszméimet. És ne mondják nekem, ha kérhetem, hogy ilyen a világ. Hogy manapság úgyis lop mindenki, a hordártól a vállalkozón át a képviselőig. Hogy az árakba már be is van építve a megfelelő százalék, amit a megfelelő zsebekbe kell elhelyeznünk, hogy működjön az egész kóceráj.
    Hisz a világ mi vagyunk. Mi, mindannyian. És szabadságunkban áll eldönteni, lopunk-e, vagy maradunk, akik voltunk. Hülyék.

    Márai:
    Ma entem a napsütötte pesti utcán, és utánam jött a gyanú, hogy akármerre megyek, mindenütt egy nagy veszedelem árnyéka kúszik utánam: a butaság ez a veszedelem, ami beárnyékol minden lépést. Emlékeztem, megálltam a Szív utca sarkán. Ez volt a pillanat, amikor megértettem, hogy nem valami elől kell elmenni innen, hanem valam i felé. Goethe azt mondotta: „az embernek a saját sorsát kell megélni... ” Tehát nem egy, az események, a Történelem által rákényszerített adatszerű sorsot, hanem az övét, az egyszerit, a sajátját. Ez száz év előtt, talán m ég lehetséges volt... De ma?... Nincs többé „saját sors”, csak statisztikai esélyek vannak. Nem lehet saját sorsnak érezni, amikor felrobban egy atombomba, vagy egy diktatúra kimond egy társadalom felett egy maradi, ostoba ítéletet. Ezért el kell menni innen valahová, ahol - talán - egy ideig lehetséges megélni a saját sorsomat. Mert itt már csak számadat vagyok egy kategóriában.

    VálaszTörlés