Szamszára. Létforgatag.
Világra jövés-menés. Férfigyerek. Lánybácsi. Lélekvándor... Október 9-én talán Nektek is hasonló szavak jutnak majd
eszetekbe, miközben szavak nélkül pereg, mint hófehér
rizsszemek, Formanek Csaba, Ilyés Lénárd és Pignitzky Ádám
előadása. És mivel a karma úgy akarta, alkalmam nyílt egy kis
előzetes, közhasznú netcsevelyre. Úgy döntöttem, nem fésülgetem
túl sokat Leó lendületes válaszait, íme, olvassátok csak –
Leo is typing.....
v: Kedves Leó pajtás, remélem, jól
vagy ebben a szeptemberi mikor tüsszögős, mikor napsugársimogatós
időben. Írásos instant interjúra csábítalak - ha van időd
mesélni, válaszolni, mondani nekünk valamit.... Előre is köszönöm
és ölellek nagyon - remélem, hamarosan élőben is!
L: Édes Babám! Ne haragudj, hogy csak
most tudok válaszolni. Nagyon sok a dolog. Most viszont már írom
is a válaszokat!
v: Kérdezés helyett először arra
kérnélek, mesélj kicsit a Brünnhöz, illetve a brünni diákokhoz
fűződő kapcsolatodról!
L: Az úgy volt...
igen, az egész egy veled való találkozásból indult. Emlékszel?
Ott Český
Krumlovban....Ott beszélgettünk először.
Ki gondolta volna, hogy ennek a találkozásnak köszönhetően egy
barátság, és mára már a harmadik brünn-i turné lesz a vége?
Megpróbáltuk, elhoztam a Novecentót, telt házzal ment, aztán jó
néhány napra nálatok is ragadtam... Azóta is emlegetem a környéki
túrát, a jófajta brünni söröket, na meg azt a sok remek embert,
akit itt megismertem. Olyan jó volt nálatok, hogy aztán az
Algernon-effektussal visszajöttem. Most meg mindjárt itt vagyunk a
Halottaskönyvvel.
v: A
Halottaskönyvvel. Ezzel a kétszereplős, háromszerzős
művel. Mi az, amit szerinted mindenképpen tudnunk kell a darabról,
mielőtt beülünk megnézni?
L: Igen, ez egy
kétszereplős előadás, amely az Amargant Színházi Műhely és a
Radikális Szabadidő Színház koprodukciójaként jött létre.
Formanek Csaba és én vagyunk a színészek. Van egy harmadik
emberünk, a látványtervező és szintén ötletgazda, Pignitzky
Ádám. Őt fogjátok látni a fénypult mögött és az ő gyermeke
a látvány is.
Hogy mit érdemes tudni a
darabról? Ez egy olyan előadás, amit a Tibeti halottaskönyv
inspirált. Ha valaki olvasta a könyvet, vagy látta a róla szóló
dokumentumfilmet, az tudja, hogy Tibetben van egy szokás: amikor
valaki meghal, egy szent ember odaül az ágyához, és napokig,
hetekig tartó szertartás gyanánt felolvas neki a Halottaskönyvből.
Ez a könyv nem más, mint egy használati útmutató az éppen jobb
létre szenderülteknek. Ez az a könyv, amelynek az egyik első
tanácsa a haldokló felé: „Rajta! Vedd észre, hogy halott vagy!
Már nincs semmi dolgod köztünk! Menj!” A könyv egyik
legfontosabb motívuma, hogy az egyik ember felkészíti a másikat a
változásra. Amikor el kell engedned valamit, hogy a jövőd felé
nyúlhass. Bennünket ez a motívum érdekelt a leginkább, és e
köré gyűjtöttük össze a különböző módon összekapcsolódó
történetszálainkat.
v: Ha jól tudom,
majdnem másfél éve indítottátok útnak
a Halottaskönyvet. Hol tart most az előadás? Mi van mögöttetek
és mire készültök? Mi változott ez alatt az idő alatt?
L: Az elmúlt másfél
évben 28 előadást csináltunk belőle, nálatok lesz a 29-ik.
Játszottuk már nemzetközi fesztiválon, kocsmában,
szobaszínházban, sőt, egyszer még a vízben is. Minimum 700-an
látták, és írtak róla 13 kritikát. Szóval Halottaskönyv
ügyben elég intenzív másfél évünk volt. Akit bővebben
érdekel, utánanézhet a bookofthedead-theatre.blogspot.hu honlapon.
A kérdés valóban az:
hogyan tovább. Azt hiszem, a közeljövőben most kicsit másra
koncentrálunk. Nálatok eljátszuk ezt az előadást, aztán egy
kisebb időre eltemetjük a Halottaskönyvet. Nagyon szeretjük az
előadást, és sokat fogjuk még játszani, ebben biztos vagyok. De
most egy időre másfelé szeretnénk majd koncentrálni.
v: Az előadás a nonverbális
kommunikációra épül, egyetlen létező szó sem hangzik el benne.
Tapasztalatod szerint mennyire képes a
közönség értelmezni a gesztusok, hangszín, tekintetek, érintések
és mozdulatok "szavak előtti / helyetti nyelvét"?
L: Abszolút. Az a
helyzet, hogy mivel így jóval tágabb az értelmezési tartomány,
jóval többféle a nézői vagy akár a kritikusi értelmezés. És
pont ez benne a jó. Hogy minden egyes előadás után, amikor
beszélgetünk, valójában a nézők tanítanak minket. Folyamatosan
új és új értelmezési szempontok merülnek fel, és ez nagyon
inspiráló. Az egyetlen nézői titok: hidd el, hogy érted, és ne
félj attól, hogy ezt mások biztosan másképp értik. A lényeg a
te saját személyes történeted, ami az előadás közben
megszületik benned.
v: Végezetül
arra kérlek, mesélj egy kicsit az újabb
terveitekről, projektjeitekről.
Milyen előadáso(ko)n dolgoztok újabban?
L: Ez valójában elég
vicces helyzet. Formanek Csabi eddig főleg a közösségi színházi
előadásairól volt híres, én pedig saját produkcióként
monodrámákat, egy-két szereplős előadásokat csináltam. Most
változott a helyzet, Csabi monodrámát csinált, én pedig
közösségi projekbe fogtam bele.
Csabi most csinálta meg saját maga
által írt, rendezett és eljátszott monodrámáját, a „FACTURA
LAMIACEAE, avagy az árvacsalánfélék családjához való teremtő
vonzás törvényeiről” című előadását. Elég komoly munka,
én láttam egy munkabemutatóját és a premiert is. Bővebb infók
itt: radikalis.wix.com/radikalis. Ajánlom mindenkinek.
Én pedig létrehoztam egy közösségi
felolvasós projektet, a neve Okuláré Projekt. Nehéz lenne pár
mondatban tömören leírni, a lényeg, hogy kortárs magyar írók
Okuláré Projektre készült egyfelvonásosait olvassák fel profik
és amatőrök egyszerre minimum 15 városban. Várjuk
az újabb és újabb jelentkezőket, szóval ha Brünnben van
egy 4-5 fős csapat, aki szereti a drámákat, szívesen olvasna fel,
és erre az alkalomra örömmel meghívná
a barátait is, azt szívesen látnánk.
Bővebb infókat az Amargant Színházi Műhely honlapján lehet
olvasni. amargant.wix.com/amargant.
Azért csinálok rendes prózai
előadásokat is, nyáron elkészült az új. Ez a Weiner Sennyey
Tibor verseiből összeállított Völgyvándor, amit a Radnótiban
játszó Móga Pirivel és Lukács A. D. zenész kollégámmal
raktunk össze.
v: !
L: Ahogy mondtam, sok a
dolog, de van miért. Brünn például elég jó hely. Jó lesz
veletek újra találkozni és meginni egy jó fajta brünni sört.
Szép napot mindenkinek!
v: Jó lesz Veled újra
találkozni!
L: Nos, ennyi
babám!
Nos, ennyi.
A cikk az október 9-én bemutatott színházi előadás kapcsán jelent meg a KAFEDIK 45. születésnapjára kiadott Sárga Szamárban.
kép: Lehocky Gábor
kép: Lehocky Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése